Emisná kontrola

  • Legislatíva
  • Druhy kontroly
  • Doklady predkladané na emisnú kontrolu
  • Hodnotenie vozidla pri EK
  • Doklad o vykonaní EK

Legislatíva

Emisnú kontrolu definuje zákon 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ako kontrolu stavu motora vozidla a jeho systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek, ktoré ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch. Môžeme povedať, že emisná kontrola sa predovšetkým zameriava na ekologický aspekt, čiže selekciu vozidiel poškodzujúcich životné prostredie nadmernou produkciou škodlivých emisií.

Pracovisko emisnej kontroly
Pracovisko emisnej kontroly je pracovisko špecializované na vykonávanie emisnej
kontroly. Emisná kontrola sa vykonáva v schválenom priestore prostredníctvom
zariadenia a technologického vybavenia a v rozsahu kontrolných úkonov ustanovených
zákonom 106/2018 Z. z., vykonávacím právnym predpisom podľa § 136 ods. 3 písm. h)
podľa vyhlášky ministerstva dopravy 138/2018 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti v
oblasti emisnej kontroly a podľa metodík vydaných typovým schvaľovacím orgánom.

Vykonávanie emisnej kontroly
Emisnou kontrolou motorového vozidla je prehliadka a kontrola stavu motora vozidla a
jeho systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek, ktoré
ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch, a meraním zistené
dodržiavanie podmienok a emisných limitov motora ustanovených vykonávacím
právnym predpisom podľa § 136 ods. 3 písm. h). Emisnou kontrolou sa tiež preveruje
zhodnosť vozidla so schváleným typom, ak na vozidle bola zistená nezhoda.

Mám záujem

Druhy kontroly

Vykonávame nasledujúce druhy emisnej kontroly:

  • – emisnú kontrolu pravidelnú,
  • – emisnú kontrolu zvláštnu,
  • – emisnú kontrolu administratívnu,
  • – opakovanú emisnú kontrolu.

Emisné kontroly vykonávame na všetky druhy paliva:

  • – benzín, nafta, skvapalnený ropný plyn (LPG), stlačený zemný plyn (CNG),
    skvapalnený zemný plyn (LNG), etanol, benzín s alternatívnym palivom (LPG, NG),
    etanol s alternatívnym palivom (LPG, NG) a duálnym palivom nafta
    s alternatívnym palivom (LPG, NG),
    a všetky druhy emisných systémov:
  • – so zážihovým motorom a nezdokonalený emisným systémom (BKAT, NKAT),
  • – so zážihovým motorom a zdokonalený emisným systémom (RKAT),
  • – so zážihovým motorom a zdokonalený emisným systémom, ktorý je vybavený
    palubným diagnostickým systémom OBD (RKAT OBD),
  • – so vznetovým motorom a nezdokonalený emisným systémom (BKAT),
  • – so vznetovým motorom a zdokonalený emisným systémom (NKAT),
  • – so vznetovým motorom a zdokonalený emisným systémom, ktorý je vybavený
    palubným diagnostickým systémom OBD (NKAT OBD),
  • – s hybridným pohonom.

Prevádzkovateľ vozidla je povinný pristaviť na emisnú kontrolu vozidlo čisté,
prevádzkované v technickom stave umožňujúcom vykonať emisnú kontrolu bez
poškodenia vozidla, pracoviska emisnej kontroly alebo zdravia osôb prítomných pri
emisnej kontrole.

(Vozidlo sa musí udržiavať v riadnom technickom stave podľa pokynov
na obsluhu a údržbu ustanovených výrobcom. Riadnym technickým stavom vozidla je
stav, v ktorom vozidlo spĺňa ustanovené technické požiadavky na prevádzkovanie
vozidla v cestnej premávke.)

Mám záujem

Doklady predkladané na emisnú kontrolu

Pred začatím emisnej kontroly musí prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla predložiť
na emisnú kontrolu doklady v rozsahu ustanovenom vykonávacím právnym predpisom
podľa § 136 ods. 3 písm. h). Bez predloženia ustanovených dokladov a bez pristaveného
vozidla nesmie technik emisnej kontroly vykonať emisnú kontrolu.

Prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla predkladá na vykonanie


1) emisnej kontroly pravidelnej, emisnej kontroly zvláštnej a emisnej kontroly
administratívnej

– doklad vozidla (Osvedčenie o evidencií č. I alebo Osvedčenie o evidencií č. II, v prípade
starších vydaných dokladov Osvedčenie o evidencií, Technický preukaz) alebo potvrdenie
o zadržaní,
– protokol o montáži plynového zariadenia, ak ide o vozidlo s pohonom na LPG, CNG, ak
montáž plynového zariadenia je vykonaná v rámci prestavby vozidla v SR,
– základný technický opis vozidla, ak ide o emisnú kontrolu administratívnu a
prevádzkovateľ pri schvaľovaní predložil doklad o vykonaní emisnej kontroly v členskom
štáte alebo zmluvnom štáte.


2) emisnej kontroly opakovanej
– predkladá doklady pre príslušný druh pôvodnej emisnej kontroly.


3) na vykonanie emisnej kontroly pravidelnej v súvislosti s uznaním typového
schválenia EÚ jednotlivo dovezeného vozidla z členského štátu alebo zmluvného
štátu

– osvedčenie o evidencii z krajiny pôvodu alebo zo štátu, v ktorom je evidované, pri
dvoch častiach osvedčenia o evidencii musia byť predložené obidve časti, (ak sú v inom
ako slovenskom alebo českom jazyku, predkladajú sa s úradným prekladom do štátneho
jazyka, pričom pri harmonizovanom osvedčení o evidencii vydanom v členskom štáte sa
úradne prekladajú len časti, ktoré nepodliehajú harmonizácii),
– odborný posudok o kontrole originality vozidla základnej.
§ 50 vyhlášky 138/2018 Z. z. definuje jednotlivé špecifikácie dokladov predkladaných pri
všetkých druhoch emisnej kontroly.

Mám záujem

Hodnotenie vozidla pri EK

Pri emisnej kontrole sa emisný stav motorového vozidla alebo funkcia a činnosti
jednotlivých systémov, komponentov alebo samostatných technických jednotiek, ktoré
ovplyvňujú tvorbu znečisťujúcich látok vo výfukových plynoch vozidla, hodnotia
trojstupňovou klasifikáciou. Vozidlo sa hodnotí podľa zoznamu možných chýb a úrovne
ich závažnosti. Chybami sa rozumejú technické poruchy a iné prípady nesúladu zistené
počas emisnej kontroly.


Na základe výsledku hodnotenia je motorové vozidlo podľa úrovne závažnosti
1) spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke, ak sa emisnou kontrolou nezistili žiadne
chyby alebo sa zistili len ľahké chyby,


2) dočasne spôsobilé na prevádzku v cestnej premávke, ak sa emisnou kontrolou zistila
vážna chyba. Ak sa emisnou kontrolou zistila vážna chyba, prevádzkovateľ vozidla je
povinný do 60 kalendárnych dní podrobiť vozidlo opakovanej emisnej kontrole,


3) nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke, ak emisnou kontrolou bola zistená
nebezpečná chyba alebo ak pri opakovanej kontrole sa zistila rovnaká vážna chyba.

Ak sa pri emisnej kontrole zistia nebezpečné chyby a vozidlo je hodnotené ako
„nespôsobilé na prevádzku v cestnej premávke“, prevádzka vozidla sa pozastaví
podľa § 47 zákona 106/2018 Z. z. Prevádzkovateľ vozidla alebo vodič vozidla je povinný
na vlastné náklady zabezpečiť odtiahnutie vozidla z pracoviska emisnej kontroly.

Mám záujem

Doklad o vykonaní EK

  • 1) dokladom o vykonaní emisnej kontroly pravidelnej a emisnej kontroly administratívnej
    motorového vozidla, ktoré je prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike a je
    hodnotené ako spôsobilé alebo dočasne spôsobilé sú: protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola a
  • vyznačené osvedčenie o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola,

  • 2) dokladom o vykonaní emisnej kontroly pravidelnej motorového vozidla, ktoré nie je
    prihlásené do evidencie vozidiel v Slovenskej republike:
  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola,

  • 3) dokladom o emisnej kontrole zvláštnej je:
  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola,

  • 4) ak je motorové vozidlo vyhodnotené ako nespôsobilé, dokladom o vykonaní emisnej
    kontroly je:
  • vyznačený protokol o kontrole technického stavu časť B – emisná kontrola,

  • 5) dokladom o vykonaní emisnej kontroly opakovanej je vyznačený doklad podľa odsekov
    1 až 4.
Mám záujem